Sådan starter du en kaffebar

Kaffeindustrien oplever en periode med vækst, da mange af de yngre generationer bliver interesseret i ikke bare kaffe, men gourmetkaffe af høj kvalitet, som de kun kan få i en kaffebar. Som følge af den øgede interesse for kaffe er det et godt tidspunkt at overveje at åbne en kaffebar eller café. Hvis du er interesseret i at starte en kaffebar, men ikke ved, hvor du skal begynde, kan du læse denne artikel, fordi vi vil beskrive de vigtigste trin, som du skal følge for at oprette din virksomhed.

 front-start-af-kaffebar

Denne artikel har følgende områder:

  • * Foretag research
  • * Opret et koncept
  • * Find dine kaffebønner
  • * Skriv en forretningsplan for din kaffebar
  • * Få lån til opstart
  • * Omkostninger ved at åbne en café
  • * At finde den rigtige placering
  • * Ansøgning om tilladelser og licenser
  • * Design et layout
  • * Bestil udstyr til din kaffebar
  • * Ansætte og uddanne personale
  • * Åbning af din kaffebar


De 11 trin til at starte en kaffebar


Det er komplekst at starte enhver form for foodservicevirksomhed, lige fra en restaurant eller buffet til en kaffebar eller et cateringfirma. Heldigvis har vi opdelt processen med at starte en kaffebar i 11 trin, der er nemme at følge, og som kan hjælpe dig med at forenkle processen for dig.

1. Foretag research
Før du overhovedet beslutter dig for, at du vil fortsætte med at åbne en cafe, bør du foretage grundig research. Research vil fortælle dig, om der er behov for gode caféer i dit område, om du vil kunne konkurrere med eksisterende virksomheder, og om du vil have råd til at eje en kommerciel virksomhed på dit givne sted. Du bør være særlig opmærksom på konkurrent undersøgelser og se, om kaffebarerne i området er franchises eller uafhængige, da en uafhængig forretning måske kan konkurrere med store kæder, men ikke nødvendigvis med andre uafhængige kaffebarer.

Hvis du desuden ikke har erfaring inden for foodservice-branchen eller med at eje en virksomhed, men er interesseret i at starte en kaffebar, foreslår vi, at du taler med andre virksomhedsejere i dit område. På den måde kan du få deres råd, før du begynder at skrive en forretningsplan. De kan måske give værdifulde input til, om jobbet er det rigtige for dig.

 

2. Vælg et koncept
Når du har besluttet dig for at starte en café, kan du begynde at tænke over, hvad dit cafékoncept skal være. Dit koncept er det samlende tema for din cafe, og et godt koncept vil give din forretning en konkurrence fordel i forhold til andre cafeer i området. Her er et par ting, du skal tænke over, når du vælger et koncept til din café:

Hvad er din målgruppe? Har du til hensigt at skabe gourmetkaffe til dine besøgende, eller ønsker du, at din café skal appellere til travle kontoransatte, der bare vil have en kop varm kaffe og en bagel?
Hvad er kunderne i dit område villige til at betale? Måske brænder du for at åbne en gourmetcafé, men hvis du ligger i et primært arbejderkvarter, kan det være svært at overbevise kunderne om, at de vil betale 50 kroner for kaffe.
Ønsker du at tilbyde mad? Hvis du ønsker at tilføje mad til din menu, vil du så købe maden færdiglavet fra et bageri eller lave den internt fra bunden?
Vil du tilbyde servering med siddende gæster? Forventer du, at de fleste kunder vil få deres bestillinger med hjem, eller ønsker du at gøre din kaffebar til et indbydende miljø, hvor kunderne kan arbejde og slappe af?

Når du overvejer, hvilken målgruppe du skal henvende dig til, kan andre kaffebarer desuden vælge at kaste et bredt net ud. Et eksempel på dette kunne være: "De fleste af vores kunder er mellem 16 og 50 år, men det giver mening for os at gøre alt for at have den bredest mulige appel."

I denne fase kan du også begynde at planlægge, hvad din kaffebar skal hedde, hvordan dit menukort skal se ud, og hvilken indretningsstil du vil have. Hvis du har et stærkt og velgennemtænkt koncept, vil det være med til at give din cafe en god forudsætning for fremtidig succes.

 

3. Find en kilde til dine kaffebønner
At servere kaffe af høj kvalitet er det vigtigste aspekt ved at drive en kaffebar, så det er et must at finde en god kilde til kaffebønner. Mange kaffebarer køber deres kaffebønner i engros fra en kafferisteri, og du bør være specifik, når du leder efter et risteri/leveradør til at skaffe dine kaffebønner.

jo-lanta-68KjM0kfsVo-unsplash (1)

Her er nogle andre vigtige ting at overveje:

Kan du lide deres kaffe? Hvis du ikke kan lide leverandørens kaffe, er der gode chancer for, at dine kunder heller ikke kan lide den.
Hvor meget betyder kvalitet for dig? Bønner af høj kvalitet kan være dyre, hvilket resulterer i højere drikkepriser, som kan skræmme nogle potentielle kunder væk.
Hvor ligger leverandøren? At købe fra en leverandør i dit område er en god måde at interessere kunderne på, samtidig med at du støtter en lokal virksomhed. Desuden har en lokal leverandør måske en større kendskabsgrad i dit område, end en længere væk måske ikke har.

Er kaffen fair trade? Fair trade fremmer etisk løn og behandling af kaffeproducenter, og det er en bevægelse i hastig vækst. Hvis du er interesseret, kan du kigge efter kafferisterier, der er fair trade-certificeret.
Hvilke typer kaffe og smagsvarianter tiltaler dig? Har kafferisteriet de kaffetyper, som du ønsker at servere?

 

4. Skriv en forretningsplan for din kaffebar
En solid forretningsplan er nødvendig for, at enhver form for foodservicevirksomhed kan lykkes. Din forretningsplan vil hjælpe dig med at færdiggøre dit koncept, planlægge din ejerstruktur, fremskrive din økonomi, udarbejde din menu og udgøre din konkurrencemæssige undersøgelse. Det vil ikke kun hjælpe dig fremadrettet, men en forretningsplan for en kaffebar er også nødvendig, når du søger finansiering til at starte din café.

Der er syv afsnit i en standard forretningsplan:

  • * Resumé
  • * Virksomhedsoversigt og beskrivelse
  • * Markedsanalyse
  • * Virksomhedens tilbud
  • * Ledelsesplan og ejerskabsstruktur
  • * Markedsførings- og reklamestrategi
  • * Finansielle fremskrivninger


Startupsvar.dk har udarbejdet en vejledning, der kan hjælpe dig gennem processen med at skrive en forretningsplan. Selv om denne vejledning fokuserer på 9 trin, kan du sagtens tage udgangspunkt i denne.

 

5. Få lån til opstart
Det næste skridt er at få startkapital til din nye kaffebar. Det er dyrt at starte en kaffebar, så du skal være sikker på, at du har nok finansiering til, at du har råd til alt det udstyr og alle de forsyninger, som din virksomhed har brug for. Derudover tager det typisk 6-12 måneder for en ny virksomhed at blive rentabel, så din startkapital skal kunne dække driftsomkostningerne, indtil din virksomhed kan bære sig selv.

Der er et par forskellige veje, du kan gå for at få finansiering til din kaffebar, f.eks. traditionelle erhvervslån, kredit for virksomheder og lån til små virksomheder. Sørg for at undersøge alle de tilgængelige muligheder grundigt, før du træffer en beslutning.

Hvor meget koster det at åbne en kaffebar?
Når du leder efter finansiering, spekulerer du måske på, hvor meget det koster at åbne en kaffebar, og hvor mange penge du skal bruge for at komme i gang. Den samlede pris for at åbne en kaffebar afhænger af en række faktorer, hvoraf den vigtigste er din placering. Det kan koste alt fra omkring 100.000 til over 1.000.000 kroner eller mere at åbne en kaffebar, afhængigt af størrelsen og placeringen af din virksomhed.

Hedensted erhverv har skrevet en super artikel omkring netop "at starte en café", læs den her

 

6. Find et erhvervslokale

Det er vigtigt at finde det rigtige erhvervslokale til din café, og en god beliggenhed kan sikre, at din virksomhed får en konstant strøm af kunder. Når du kigger på potentielle lokaler, skal du sørge for at gennemføre en analyse af placeringen.

En lokaliseringsanalyse tager mange ting i betragtning, f.eks:

  • * Demografiske forhold
  • * Nærhed til din demografiske målgruppe
  • * Afstand fra leverandører
  • * Konkurrence
  • * Kriminalitet
  • * Evt. Love & Regler for området 

 

Ud over hvor placeringen er i din by eller bydel, skal du også overveje selve lokalet:

  • * Er der god plads i køkkenet?
  • * Er der allerede installeret de nødvendige gas-, afløbs- og vandledninger?
  • * Er der fodgængertrafik på gaden?
  • * Er området foran huset stort nok til at skabe et behageligt møde- eller samarbejdsområde?


Når du har fundet den perfekte beliggenhed, foreslår vi, at du hyrer en advokat til at hjælpe med forhandlingerne og sikre, at alle de nødvendige papirer og regler bliver udfyldt.

Når du vælger et lokale, bør du ikke kun overveje placeringen, men også selve det fysiske rum, og om det er egnet til en kaffebar.

 

7. Ansøg om tilladelser og licenser
Der er mange tilladelser og licenser, som din nye kaffebar skal have, før du kan begynde at sælge til offentligheden. De licenser, som din virksomhed har brug for, og hvordan du får dem, kan variere fra by til by og område, så tjek med din lokale myndighed for at sikre dig, at du har alt papirarbejdet i orden. Desuden vil det tage tid at vente på godkendelse af dine tilladelser, så sørg for at planlægge i forvejen og give dig selv rigeligt med "ventetid". I rigtig mange byer tilbyder kommunen erhvervsservice / iværksætter yderelser, så sørg for lige at starte med tjekke disse ud.

 

8. Design & layout
Det er vigtigt at skabe et optimalt design for både dine front- og bag-områder for både effektivitet og dine kunders komfort. Vi vil gennemgå, hvordan du skal komme i gang med at designe de layouts, du skal bruge i din nye café.

tony-lee-8IKf54pc3qk-unsplash (1)

Udformning af layoutet foran lokalet
Når du designer dit front-område, skal du tænke på, hvilken slags atmosfære du ønsker at skabe. Ønsker du at tilbyde privatliv for at appellere til folk, der arbejder eller holder møder? Eller vil du foretrække et åbent koncept, der føles luftigt og moderne? Uanset hvad, så overvej størrelsen af dit rum, og hvordan du kan maksimere dine siddepladser.

Sørg også for at overveje dine farvevalg og den stil af møbler, du bruger, og hvordan de vil påvirke dine kunder. Mørke farver vil få rummet til at føles mere intimt, lysere farver føles mere indbydende, og lyse farver øger kundernes appetit. Hvis du går efter en moderne æstetik, skal dine møbler desuden passe til den stil.

Udformning og indretningen af bag-lokalet
Bag disken i kaffebarer er der ofte trængsel, hvilket gør effektivitet og flow afgørende. Når du planlægger, hvordan du vil indrette din bag-området, skal du overveje, hvilke stationer der skal være, og hvordan ordreflowet skal være. Denne proces starter med, at ordren bliver modtaget, derefter tilberedt, derefter serveret, og derefter bliver udstyret rengjort. Overvej desuden, om din kaffebar skal servere mad, og hvor madudstyret skal passe ind i dit layout.

 

9. Bestil dit udstyr til din kaffebar
Kaffeudstyr af høj kvalitet er vigtigt for enhver café eller kaffebar, der ønsker at få succes. Mens nogle typer udstyr kan variere fra butik til butik, er der standard udstyr, som alle caféer har brug for. Vi har sammensat en lille liste over de mest vigtige her, så det er nemt at huske præcis, hvad du har brug for, når du starter din café.

blake-verdoorn-gM-RfQsZK98-unsplash (1)

Liste over udstyr til kaffebarer

 

Dette er blot en liste over noget af det udstyr, som en almindelig kaffebar har brug for.


10. Ansæt og uddanne dit personale
Fremragende kundeservice er vigtig for din nye cafés succes, så vær selektiv, når du ansætter personale. Overvej desuden, hvilket erfaringsniveau du ønsker, at jobansøgere skal have. Tænk over din ledelsesstil, og om du selv vil uddanne nye medarbejdere eller i stedet søge efter erfarne baristaer. 

Når du uddanner dine medarbejdere, skal du lære dem at lave drikkevarerne korrekt, men det er også nyttigt at lære dem om selve kaffen og dens smagsprofiler. Nogle kunder kan være interesserede i at lære mere om dit kaffeudvalg, og dine medarbejdere bør være i stand til at besvare kundernes spørgsmål og komme med forslag.

Derudover kan du også overveje at inddrage en professionel udefra til at uddanne dine medarbejdere i de finere detaljer omkring kaffe og brygning

 

11. Åbn din kaffebar
Når du har skrevet din forretningsplan, fundet et sted og udstyret det med udstyr og personale, er du endelig klar til at åbne din café. Inden du åbner officielt, skal du sørge for at reklamere for din nye café på de sociale medier og i lokale publikationer for at skabe interesse. Hvis du tilbyder rabatter eller tilbud på åbningsdagen, kan du desuden tilskynde kunderne til at kigge forbi og potentielt blive gengangere.

nathan-dumlao-6VhPY27jdps-unsplash (1)

Som det er tilfældet med andre typer af foodservicevirksomheder, har kaffebarer brug for en stabil strøm af faste kunder for at opretholde rentabiliteten. Der er tre hovedkomponenter til at drive en succesfuld kaffebar og få en loyal skare af kunder:

  • * Venligt. imødekommende  og kyndigt personale
  • * Et udvalg af kaffe og drikkevarer af god kvalitet
  • * Indbydende atmosfære med behagelig indretning

 

Du kan også implementere nogle andre taktikker for at få kunderne til at vende tilbage til din café, f.eks. ved at tilbyde loyalitetskort eller ved at tilføje kaffe og morgenmadskombinationer til din menu.

Med den øgede interesse for ikke bare kaffe, men for kaffe af høj kvalitet lavet af fagfolk, er det nu et glimrende tidspunkt at overveje at åbne en café.

Det vigtigste at huske på, når du starter en ny café, er at forblive organiseret og følge din forretningsplan omhyggeligt. Efter åbningen skal du så begynde at arbejde på at opbygge en loyal kundebase, og din nye kaffebar vil være forberedt til succes.

Rigtig god fornøjelse med din nye kaffebar - og har du brug for sparring, så tag endelig fat i os, vi kan hjælpe dig godt på vej.

 


HVORFOR VÆLGE OS SOM RÅDGIVER OG LEVERANDØR

 

stregtegning-indretning


RÅDGIVNING

Få rådgivning til hvordan du indretter din restaurant, café, storkøkken, m.m., og hvilke maskiner du skal bruge til netop dit koncept.


OPMÅLING OG TEGNINGER

Professionel opmåling og tegnearbejde med valgt inventar og indretning af vores dygtige solution-arkitekt..


LEVERING OG MONTERING

Levering og montering af netop dine valgte kvalitets løsninger, inventar og køkkenmaskiner til tiden.